Studentul basarabean si integrarea lui in mediul studentesc romanesc


Gasiti mai jos studiul meu din 2002...
L-am gasit pe net, si tare ma bucur, pentru ca intr-o discheta am pierdut originalul...:)


Cristi Jardan

Studentul basarabean este o aparitie destul de recenta in mediul studentesc romanesc. Pana acum se obisnuia ca in marile centre universitare romanesti sa studieze studenti din Grecia, din diferite state Arabe, din Africa sau chiar China. Niste prezente pana la urma exotice. Dupa caderea regimului socialist din Romania si a URSS-ului, isi fac aparitia si primii studenti romani din Basarabia. (Folosesc termenul de student basarabean care este studentul etnic roman din Basarabia si teremenul de student roman care este studentul etnic roman din Romania). Incurajati de Statul Roman prin mijloace financiare deloc de neglijat, bursa de 50$, caminizare gratuita cat si alte facilitati numarul lor a ajuns in zilele noastre la peste 12000 de studenti in toata Romania.


Oare aceste facilitati oferite de statul roman sunt motivul venirii la studii in Romania? Sau poate sunt alte motive, printre care faptul ca nu isi vad un viitor acasa. In general in mediile studentesti studentii basarabeni formeaza o populatie aparte. In randurile lor rar sunt vazuti studenti romani. Indeobste studentii basarabeni au o parere nu prea buna fata de studentii romani si viceversa. Printre ei sunt multi care au facut studiile preuniversitare la vreun liceu din tara. In acest caz, exista vreo diferenta de mentalitate intre acesti studenti? O alta caracteristica in acest sens e ca studentul basarabean nu prea este interesat de situatia social-politica din Romania.
Pentru a raspunde la aceste interogatii sau ipoteze am elaborat un chestionar sau mai exact un interviu structurat alcatuit din 23 itemi. Raspunsurile la aceste intrebari am incercat pe cat de posibil sa le culeg personal. Din diferite motive, cativa subiecti au completat chestionarul acasa.

Chestionar

1. De ce ati ales sa studiati in Romania:
a.pentru renumele si prestigiul scolii romanesti
b.pentru facilitatile acordate de statul roman
c.n-am avut de ales
d.alte motive
2. De ce anume UBB Cluj-Napoca:
a.pentru renumele si prestigiului centrului universitar
b.pentru pitorescul orasului si interesului pentru regiune
c.n-am avut de ales
d.alte motive
3. Asteptarile dvs au fost satisfacute:
a.da, pe deplin
b.da
c.nu prea
d.deloc
4. Unde ati absolvit liceul?
5. Unde ati dori sa va continuati activitatea dupa absolvirea facultatii?
a.in Romania
b.in Republica Moldova
c.in alta parte
6. Considerati ca aveti sanse sa va angajati in domeniul la care invatati ?
a.da (treceti la 8)
b.nu
7. Enumerati citeva motive care va reduc sansele de a va angaja in domeniul dvs.
8. Pentru persoana dvs statutul de student basarabean reprezinta :
a.un avantaj
b.un dezavantaj
c.si una si alta
9. Care ar fi avntajele?
10. Care ar fi dezavantajele?
11. Ce masuri credeti ca ar trebui intreprinse pentru a va imbinatati situatia?
12. Cit de mult credeti ca conducerea actuala a R.M. influenteaza situatia dvs:
a.foarte mult
b.mult
c.putin
d.foarte putin
e.deloc(treceti la 13)
12. Prin ce mijloace conducerea actuala a R.M. influenteaza situatia dvs ?
13. Dar Statul Roman cit de mult poate influenta situatia dvs:
a.foarte mult
b.mult
c.putin
d.foarte putin
e.deloc(treceti la 14)
13a. Prin ce mijloace Statul Roman influenteaza situatia dvs?
14. Cit de interesat sunteti de situatia social-politica din Romania?
a.deloc interesat
b.nu prea interesat
c.destul de interesat
d.foarte interesat
15. Din ce surse va informati privind situatia social-politica din Romania:
a.din ziare
b.radio
c.TV
d.internet
e.alte surse
15. Enumerati trei ministri din cabinetul Nastase.
16. Aveti un grup de prieteni sau cunostinte cu care sa va intilniti regulat:
a.da
b.nu
17. Acceptati in rindul grupului dvs de prieteni sau cunostinte studenti romani?
a.intotdeauna
b.uneori
c.niciodata
18. Ce parere aveti dvs despre studentii romani:
a.foarte buna
b.buna
c.nu prea buna
d.rea
e.foarte rea
19. Care considerati ca ar fi parerea studentilor romani fata de cei basarabeni:
a.foarte buna
b.buna
c.nu prea buna
d.rea
e.foarte rea
20. Unde va petreceti timpul liber:
a.baruri si puburi
b.discoteci
c.cinema sau teatru
d.alte localuri
e.nu am timp liber
21. Ce nationalitate aveti?
22. Sunteti bursier al Statului Roman?
a.da
b.nu
23. Numele, prenumele, facultatea si sectia.


Esantionul prin care am cules datele este alcatuit din 19 subiecti. Lipsa timpului si a resurselor mai ales financiare nu mi-au permis sa elaborez un esantion mai reprezentativ. Este un esantion stratificat, l-am elaborat printr-o selectie aleatoare. Criteriile de stratificare fiind urmatoarele: facultati diferite (acest lucru implica si diferite sectii in cadrul aceleiasi facultati), ani diferiti de studiu. Conform datelor de la Biroul de relatii internationale, la Universitatea "Babes-Bolyai" este de circa 371 de studenti, doctoranzi si masterati. Esantionul meu cuprinde cate un student de la facultatile de istorie si filozofie, sociologie si asistenta sociala, educatie fizica si sport, un masterand la psihologia industriala si organizationala si un student la studii aprofundate la drept. De la facultatea de stiinte politice si administratie publica am ales cate un student de la sectiile respectiv stiinte politice, jurnalistica si doi studenti de la administratie publica. Facultatea de Teologie Ortodoxa este reprezentata de cate un student de la sectiile litere (romana), Pastorala si Asistenta Sociala. Mai sunt doua studente de la Studii Europene si cinci de la facultatea de litere. Am hotarat sa fac aceasta cercetare doar cu studentii basarabeni de la UBB pentru usurinta in culegerea datelor.
1. La intrebarea "de ce ati ales sa studiati in Romania" 14 (73%) studenti au ales varianta "a", adica pentru renumele si prestigiul scolii romanesti. Cate trei studenti au ales Romania pentru facilitatile acordate de Statul Roman si din alte motive. Un motiv fiind din cauza unei profe de chimie, problemele avute cu ea a determinat-o pe studenta sa vina la studii in Romania inca din liceu.
2. "De ce ati ales anume UBB Cluj-Napoca", 13 (68%) studenti au ales renumele si prestigiul centrului universitar, un student pentru pitorescul orasului si interesului pentru regiune. Alti 6 (31%) studenti au ales sa studieze la UBB din alte motive. Printre aceste motive ar fi ca era unica universitate care a acordat locuri la profilul care il interesa, anume la aceasta universitate a fost repartizat.
3. Treisprezece studenti (68%) declara ca sunt multumiti de alegerea facuta, alti cinci (26%) sunt foarte multumiti de alegere si doar un subiect a raspuns ca nu prea este multumit de alegerea sa.
4. Din totalul de 19 studenti chestionati 12 (63%) au absolvit liceul in Republica Moldova, iar restul in numar de 7 (37%) au facut liceul in Romania.
5. Din cei 19 studenti intervievati doar 2 studenti ar dori sa-si continue activitatea de dupa absolvirea facultatii acasa, in Republica Moldova! Alti 13 raspunzand ca isi vad viitorul in Romania si restul de 4. Subiecti au raspuns ca doresc sa-si continue activitatea in alta parte. De notat faptul ca din absolventii liceelor din Romania doar unul a spus ca isi doreste sa vina acasa, restul declarand ca prefera sa ramana in Romania. In schimb doar cei 4 fosti liceeni moldoveni au sugerat ca isi doresc un viitor in alta parte.
6. Interesant este faptul ca la intrebarea daca considera ca au sanse de a se angaja la domeniul in care invata toti absolventii liceelor din Romania au raspuns afirmativ. Acest fapt releva un optimism si un alt mod de a vedea lucrurile, fata de colegii lor cu studii medii din Republica Moldova unde 3 declara ca nu au sanse sa se angajeze in domeniul lor. Printre motivele pesimismului lor sunt faptul ca nu se merita, sau dezinteresului fata de ceea ce invata. Ceilalti 10 declara ca vor sa ramana in Romania si dupa absolvirea facultatii.
7. Unsprezece subiecti (58%) chestionati considera ca statutul de student basaraben reprezinta atat un avantaj, cat si un dezavantaj. Alti trei studenti (16%) considera ca sunt avantajati de statutul lor de student basarabean aici in Romania, pe cand 4 subiecti(21%) prefera sa nu raspunda la aceasta intrebare. Din nou se remarca faptul ca studentul basarabean care vine dupa absolvirea unui liceu in Romania are cam aceleasi viziuni asupra statutului sau, pe care il cunoaste mai bine, dat fiind faptul ca se afla de mai mult timp in mediul romanesc, din cei 7 doar unul a preferat sa nu raspunda la acest item.
Printre avantajele de care se bucura un student basarabean enumer avantaje legate de conditiile materiale oferite de statul roman, posibilitati mai mari de cunoastere, experiente noi si intalniri cu oameni extraordinari de la care ai multe de invatat. Conditiile bune pentru studii, posibilitati de studii postuniversitare, de cunoastere a culturii romanesti si chiar posibilitatea de a avea cursuri gratuite considera studentul basarabean ar fi niste avantaje oferite de Romania. La capitolul dezavantaje studentul basarabean este deranjat cel mai mult de distanta mare de casa, unele clisee prestabilite a unor profesori, colegi, lipsa cetateniei romane care nu permite absolventului de facultate sa se angajeze in Romania. Insa cel mai mare regret al studentului basarabean in Romania este faptul ca a fost cateodata tratat urat doar din simplul fapt ca este student basarabean. Relatiile intre studentii basarabeni si cei romani nu sunt asa de bune precum se astepta.
8. La capitolul interes fata de situatia social-politica din Romania din totalul de 19 studenti, 10 (52%) se declara destul de interesati, 5 (26%) foarte interesati , 3 (15%) nu prea interesati, pe cand doar un student se declara total dezinteresat de situatia social-politica din Romania. Diferente semnificative dintre absolventii de licee din cele doua tari nu se remarca. In cazul celor din Romania 3 sunt respectiv foarte interesati si destul de interesati, iar unul nu se intereseaza deloc. Sapte studenti absolventi de liceu in Republica Moldova sunt destul de interesati, doi foarte interesati, iar trei nu prea sunt interesati de situatia social-politica din Romania.
9. Privind sursele de informare exista o diferenta intre ex-liceenii romani si basarabeni. Primii se informeaza mai mult din ziare(6), apoi din radio(5) si TV(3), pe cand cei basarabeni asculta stiri mai mult de la radio(9), urmeaza in ordinea preferintelor informationale TV(8), ziarele(6), internetul(3) si alte surse(1).
10. Pentru a verifica raspunsurile primite am recurs la o intrebare filtru. Am rugat subiectii sa-mi enumere trei ministri din cabinetul Nastase. Desi doar 4 subiecti au declarat ca nu prea sunt interesati sau chiar deloc interesati de situatia social-politica din Romania, 8 subiecti nu au putut da nici un nume de ministru, un subiect a dat numai un nume, iar unul doua nume. Cei mai populari ministri in randurile studentilor basarabeni sunt Mircea Geoana si Ioan Rus cu cate 9 prezente in raspunsurile basarabenilor, alti ministri mentionati fiind Dan Matei Agathon(5), Vasile Dancu(3), Ecaterina Andronescu(1), Rodica Stanoiu(1), Daniela Bartos(1), Vasile Puscas(1).
11. La intrebarea daca au un grup de prieteni sau cunostinte cu care sa se intalneasca regulat, doar 2 studenti au raspuns ca nu au. Ceilalti 17 au raspuns afirmativ. In cadrul grupurilor lor de prieteni sau cunostinte 11 subiecti declara ca nu au nici o retinere in a primi in randul lor studenti romani, iar 6 declara ca uneori mai sunt primiti si studenti romani in grupul lor. Diferente mari de atitudine dintre ex-liceenii romani si cei moldoveni nu prea sunt. Dintre primii 4 accepta intotdeauna, iar 2 uneori, pe cand dintre cei moldoveni 7 accepta intotdeauna, iar 4 uneori.
12. Treisprezece subiecti au o parere buna despre studentii romani, alti 3 nu prea buna, si in sfarsit 2 studenti au o parere foarte buna despre studentii romani. Interesant este faptul ca studentii care au afirmat ca au o parere foarte buna sunt absolventi ai liceelor din Moldova. Altfel nu este vreo diferenta notabila de atitudine intre acesti studenti.
13. Raspunzind la intrebarea: "Care considerati ca ar fi parerea studentilor romani fata de cei basarabeni?", cincisprezece subiecti au raspuns „nu prea buna”, fata de doar doi care cred ca ar fi buna si doar unul nu a vrut sa raspunda! Din nou cei care cred ca parerea studentilor romani fata de cei basarabeni este buna sunt ex-liceeni basarabeni!
14. In privinta petrecerii timpului liber cinci subiecti (26%) au raspuns ca nu au timp liber. Dintre cei cu timp liber, in numar de 14 (64%), cel mai popular mod de distractii il reprezinta cinematograful si teatrul, 10 subiecti declarand acest lucru. In ordinea preferintelor studentii basarabeni opteaza pentru alte localuri printre care internet cafe-urile sau biblioteca. Pentru alti 5 subiecti barurile sau puburile sunt localurile preferate de relaxare si petrecere a timpului liber, iar alti 4 optand pentru discoteci in timpul avut liber. In ceea ce-l priveste pe ex-liceanul din Romania, el nu are printre preferintele sale discoteca, preferand in schimb barurile si puburile sau cinematograful si teatrul, fiecare item fiind selectat de 2 ori. Pentru petrecerea timpului in alte localuri au optat inca 3 studenti. Alti 3 studenti nu au pur si simplu timp liber. Printre cei care au absolvit liceul in Republica Moldova, cei mai multi au optat pentru teatru si cinematograf (8 raspunsuri), urmeaza alte localuri (5), discotecile (4) si barurile (3). Numai 2 studenti au declarat ca nu au timp liber.
15. In fine fiind un reprezentant al acestei populatii destul de compacte a studentilor basarabeni veniti la studii in tara, am vrut sa aflu pana la urma nationalitatea lor folosind o intrebare deschisa si i-am lasat sa raspunda fara sa le dau nici un indiciu. Consider ca in mod normal aceasta intrebare nici nu trebuia pusa fiind doar un adevar istoric, si totusi… Din cei 19 subiecti intervievati 10 studenti (52%) au raspuns hotarat ca sunt romani (de notat ca un subiect a tinut sa mentioneze ca este roman basarabean). Din pacate am primit 5 raspunsuri (26%) de-ale subiectilor care au raspuns ca ar fi moldoveni, alti patru au evitat pur si simplu sa raspunda, unul nementionand nimic in dreptul raspunsului, iar ceilalti 3 raspunzand evaziv R.M. O distinctie intre absolventii de liceu exista cu tot regretul. Dintre cei cu bacalaureatul romanesc 3 sunt romani, iar alti 2 moldoveni respectiv nu au vrut sa-si precizeze nationalitatea. In randul absolventilor de liceu din Republica Moldova 7 declara ca sunt romani, insa mai sunt 3 moldoveni si 2 nehotarati. In concluzie vreau sa mentionez faptul ca facilitatile acordate de statul roman studentului basarabean reprezinta un stimulent pentru tanarul absolvent de liceu sa-si continue studiile in tara, insa acest aspect nu este hotarator in alegerea data. Acest lucru este evident din punctul de vedere a satisfactiei primite venind la studii in Romania, majoritatea declarand ca sunt multumiti de alegerea facuta. Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca este preferata in special datorita renumelui si prestigiului avut.
In privinta diferentelor de mentalitate in ceea ce priveste absolventul de liceu din Romania si Republica Moldova acestea intr-adevar exista. Primii sunt mult mai receptivi in ceea ce priveste statutul lor si in ceea ce priveste sursele de informare. Totodata se remarca un stil de viata diferit al celor doua categoriide studenti. Bacalaureatii romani prefera sa-si petreaca timpul mai mult prin baruri si puburi, ceea ce arata ca sunt mai mult inclinati spre intalniri cu prietenii si spre mai multa comunicare. In privinta planurilor de viitor, studentii care au studii liceale in Romania sunt mai optimisti fiind inclinati exclusiv catre societatea romaneasca din Romania. Studentii basarabean intr-adevar formeaza o populatie compacta. Totusi ei se declara destul de receptivi in ceea ce priveste acceptarea in randurile lor a studentilor romani. Un motiv al unei oarecare izolari a lor in mediul studentesc romanesc ar fi ca majoritatea cred ca sunt vazuti prost de catre studentii romani, pe cand ultimii sunt vazuti destul de bine de catre basarabeni.
In cele din urma dat fiind specificul temei alese, pot sa remarc urmatoarele aspecte. Studentul basarabean este foarte receptiv in ceea ce priveste integrarea sa in mediul studentesc romanesc. Integrarea in mediul studentesc romanesc echivaleaza cu integrarea sa in societatea romaneasca. El doreste in cele mai multa cazuri sa se integreze mai repede, de cele mai multe ori el nu isi vede viitorul in afara societatii romanesti. Desi declara ca vine la studii in primul rand datorita facilitatilor acordate de statul roman, el vine in principal fiindca nu vrea sa se intoarca acasa.

Comentarii

  1. Anonim01:00

    19??? subiecti ;))) .. Vai si sa stii ca un student, chiar a pomenit de ministudiul tau in lucrarea sa de licenta... Pai nu e reprezentativ deloc. Care e logica unui studiu cantitativ?? Reprezentativitate si rezultate generalizabile. Puteai foarte bine sa faci interviuri structurate individuale sau sa folosesti tehnica Focus-Group-ului.Un studiu calitativ ar fi fost mult mai relevant. O initiativa buna dar ai ales gresit metoda . Parerea mea.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Expressul de Ungheni

Cu Dragobetele pe voi toţi

Seattle - un oraș în care mi-ar plăcea să trăiesc