Eugeniu Frimu: "Trebuie să crezi în propriile puteri, să crezi în tine şi în ceea ce faci!"




[interviu facut in cadrul scolii. doar o mica parere personala. nasc si la Moldova oameni!]

Eugeniu Frimu are 23 ani. A absolvit Universitatea Tehnică din Moldova, facultatea de Informatică, Calculatoare şi Microelectronică. În 2004 a fondat propria firmă de tehnologii informaţionale (IT), „Softexpert” cu 9 angajaţi şi o medie de vârstă de 22-23 ani. Este unul dintre cei mai promiţători şi de succes tineri manageri din Moldova.

Cine este Eugeniu Frimu, dacă ar trebui să te caracterizezi în câteva cuvinte, cum ai face-o?

Eugen Frimu e un tânăr ce are încredere în puterile proprii. Un tânăr ce vrea să facă ceva pentru ţara lui. E un tânăr ce a creat deja câteva locuri de muncă, ceea ce nu e puţin.

Ştiu că specialiştii IT sunt foarte căutaţi pe piaţa muncii şi bine plătiţi. De ce ai fondat propria companie şi nu ai preferat un loc călduţ la o altă firmă pentru un venit sigur şi fără multe griji?

Nu aş putea fi niciodată un angajat. Sunt un lider. Ştiu că poate nu sună modest, dar trebuie s-o spun. Am multă ambiţie şi doar un proiect propriu mă va face să fiu mulţumit de mine şi ceea ce fac. Comparativ, la noi salariul este mai mic decât cel al altor firme de profil, dar destul de mare pentru nivelul economiei Moldovei. Nu ne facem probleme, nu doar banii sunt importanţi în acest domeniu.

Ai avut oferte de muncă de prin alte părţi?

Am avut peste 5 oferte foarte avantajoase, mai ales din punct de vedere financiar de la firme solide din Moldova, România, Cipru şi Marea Britanie. Pe toate le-am refuzat din start.

Şi nu-ţi pare rău?

Nicio iotă!!! Încă din facultate am înţeles ca nu aş putea fi angajat la cineva pentru niciun ban! Există o satisfacţie deosebită să conduci, să ai ceva al tău, să-l creezi şi să-l dezvolţi. Republica Moldova e o ţară din care toţi fug, toţi pleacă, însă toţi se dau cu părerea despre ce se întâmplă aici. Nu cred că e corect. O ambiţie de a mea este să rămân. Să fac ceva pentru ţara mea, să creez locuri de muncă aici, să plătesc impozite, să aduc investiţii. Înainte să spui ceva despre ţara ta, trebuie să faci ceva pentru ea.

Eşti un patriot?

Un cuvânt prea pretenţios şi care nu prea-mi place. Ceea ce fac pentru Moldova nu este pentru ideea de patriotism sau nu mai ştiu eu ce scopuri nobile. Nu! Mie îmi place foarte mult ceea ce fac şi văd în activitatea mea aici numai avantaje. Îmi place să aduc investiţii în Moldova. Să plătesc impozite, să activez legal. Să ştii că nu este uşor. Noi nu avem o legislaţie IT, nu există aproape nimic referitor la industria IT.


Cum vezi viitorul Republicii Moldova?

Pentru mine e foarte limpede că o ţară fără resurse naturale, fără petrol, gaze, aur, măcinată de probleme, de conflicte de orice nivel poate să se dezvolte, să scape de o bună parte din probleme doar prin utilizarea la maximum al resurselor sale intelectuale.

Îmi pare sincer rău că statul nu face nimic în ceea ce ţine dezvoltarea IT-ului. E nevoie de o promovare a noastră, de stimulare a noastră, şi astfel vom putea atrage mai mulţi clienţi din străinătate. În IT nu avem graniţe, nu avem limite, clienţii noştri sunt de oriunde. Globalizarea este cea mai prezentă în acest domeniu. În Moldova preţul pe oră pentru munca noastră este cel mai mic din Europa. Este o oportunitate deosebită pe care trebuie să o folosim, însă Statul nu ne ajută deloc. Aşa că stăm şi ne descurcăm singuri cum putem.

Are Republica Moldova resurse intelectuale?

Categoric. Avem foarte multe minţi luminate şi producem în continuare, mai ales în IT. Dar ştiţi ce se întâmplă? Toţi pleacă, mai ales în SUA. Moldova este foarte prezentă în cadrul fenomenului de Head Hunting (furtul de creiere). Conform unei statistici neoficiale, la Olimpiadele Internaţionale de matematică, informatică, fizică, ştiinţe exacte, Moldova se află tot timpul în apropierea României după rezultate. Iar România e un lider mondial la acest capitol. Aşă ca faceţi concluziile.

Nu te-ai gândit să vinzi afacerea?

Am primit vreo 3 oferte de a vinde această firmă pentru nişte sume importante. De la început chiar m-am gândit la aşa ceva. Am făcut nişte rapoarte de activitate, am evaluat toate activităţile noastre, rezultate, succese, ca să înţeleg că Softexpertul nu are un preţ. Cum să mă privească colegii mei după ce am muncit atât timp cot la cot, am realizat lucruri frumoase.

Softexpert este o familie, o echipă minunată, în care respectăm libertatea de a gândi şi de a acţiona, însă responsabil. Responsabil faţă de sine în primul rând şi faţă de munca ta, iar termenii trebuie respectaţi. Dacă nu, apoi eşti pierdut. Fiecare dintre noi are proiecte proprii la care lucrează nestingherit. De altfel unul dintre visele mele e ca în viitor să ajungem ca 90 % din munca unui angajat să fie pe proiecte proprii, şi doar 10 % pe sarcini exacte. Şi mi-aş dori ca să avem un sediu modern în centrul Chişinăului, cu faţada de sticlă, şi unde oricine să poată vedea din stradă ceea ce facem noi, cum se lucrează. Să avem 200 de angajaţi în condiţii excelente, cu lapte şi portocale la discreţie, iar angajatul să beneficieze de cele mai bune condiţii de muncă.

Eugeniu, tot ce ai făcut până acum reprezintă practic o istorie de succes. Ce trebuie să faci ca să reuşeşti?

Trebuie să crezi în propriile puteri, să crezi în tine şi în ceea ce faci. Trebuie să fii optimist. Când eşti optimist tot timpul vei găsi soluţii. Trebuie să fii foarte organizat şi disciplinat. Trebuie să fii responsabil cu tine în primul rând, în armonie cu tine şi cu gândurile tale. Ca să poţi reuşi trebuie să ieşi periodic din mediul în care te afli, să călătoreşti în alte ţări, schimb de cultură, participi la diverse traininguri, să cunoşti oameni şi să comunici cu cât mai mulţi oameni diferiţi, cum îi spun eu sharing de oameni. Tot ce faci trebuie să o faci din suflet, din convingere şi din entuziasm, să-ţi ardă ochii. Dacă nu, apoi mai bine nu fă nimic, sau amână acel lucru până altă dată.

Comentarii

  1. Anonim16:15

    Eu sustin asa oameni... putin sunt care vor sa faca macar ceva pentru moldova. Eugen iti doresc numai succese!

    RăspundețiȘtergere
  2. alaturi cu sufletu si gandul , ne asteapta lucruri mari , sa ai grija

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim18:44

    Succes tot asa si in continuare , pot sa zic doar " You my men " .

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim22:15

    MAESTRU... ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim02:15

    cel mai mult cred ca ii place sa plateasca impozitele:)) si mie imi place la nebunie sa fac asta :)) sigur ca nu e usor sa activezi legal!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Expressul de Ungheni

Seattle - un oraș în care mi-ar plăcea să trăiesc

Cu Dragobetele pe voi toţi